30 Aralık 2012 Pazar

Yarına Övgü'den 2013 Yeni Yıl Mesajı ( Vizyon )

Yeni Yıl Mesajında Geliştirme ( inovasyon)

Bu sene yeni yıl mesajı düşünürken önce aklıma klasikleşmiş ‘Yeni Yılınızı Kutluyor, Sağlık, Huzur ve Mutluluk Dilerim’ vb mesajlar gelmişti, hatta yılbaşı tebrik kartlarında kullandım bunu, şimdi burada ise klasik mesajı kullanmak istemedim, daha sonra çocukluk ve gençlik arkadaşlarıma özel bir yeni yıl mesajı-mektubu yazdım, bu mesajın içeriği ise  ‘Zamanın Yaşa Bağlı Hızlanması / Yavaşlaması Üzerine Anılar’ cinsinden oldu. Yani bu yıl yeni yıl mesajı konseptimde geliştirme ( inovasyon ) yaptım.

Bazı sevgili arkadaşlarım ve dostlarım ise bu sene mesajlarında, daha iyi bir gelecek için beklentilerini belirtirken, bazıları ‘ herkesin istediği gibi yaşamasını’ diledi,  diğer bir ifade ile ‘ sana yeten ne ise o olsun’ dedi, çok güzel ve pozitif mesajlardı, içimi ısıttı bu mesajlar

Bir başka sevgili dostum ise ‘ yahu bu yeni yılda ne olacak ki, oturup mesaj yazılıyorsun, ne değişecek ki, aynı tas, aynı hamam, biz kendimize bakalım,  önce bir kendimizi kurtaralım da sonra memleketi kurtarırız ‘ dedi. Tamam arkadaş sen de haklısın, bu ortamda donkişotluk yapmaya elbette gerek yok,  hak veriyorum size.

Sevgili dostum Hakan Türkkuşu ise ‘Yeni yıl her zaman neşe kaynağı olur’ mesajı ile yeni yıla girerken  sevincin, coşkunun bilinmeyen nedeni üzerine bir mesaj yazdı ve de sorduJ

Rifat Erman’da ( yani ben oluyorum) bu sene iki tip mesaj yazacağım tabiki  yeni yıl için, bunlardan bir tanesi kişisel yani duygusal bir mesaj olacak ( ŞAPKA-1 )…… diğeri  ise yaşadığımız, çalıştığımız ve hayatımızı sürdürdüğümüz ortamla yani ülkem ile ilgili olacak ( ŞAPKA-2 ),  bu ikinci mesajı ekonomist-eğitmen-aile babası-dost-çok yakın arkadaş  şapkamı takarak yazacağım. İki adet şapkam var özet olarak.

ŞAPKA-1 ( kişisel yani duygusal arzu ve istekler )

Yeni yılda, hepimiz ve kendim için dilerim ki ( sesim rahat duyuluyor mu J );

Siz de, hepiniz,  ‘genç kalmayı’ isteyin ama daha çok isteyin,  ailenize ve toplumsal faaliyetlerine daha fazla vakit ayırın, bu yolla daha çok paylaşarak var olun,  yeni yılda daha fazla gülün ( gülmek her insana yakışır ),  daha fazla müzik dinleyin, uykunuzu almış olarak uyanın, beyninizi daha çok çalıştırın, daha enerjik olun, daha az sizi bekleyen konuları erteleyin, stresten uzak olmaya çalışın, kendinize zaman ayırın, dışarda açık ve temiz havada yani oksijeni bol olan bir ortamda daha fazla zaman geçirin, sağlıklı beslenin ( sağlıklı beslenmek için yiyecek listesi yazının devamında ), mümkün olduğunca doğal ve organik beslenin, kilo almayın, aldıysanız diyet yapın, fırsat bulursanız seyahat edin, çevrenizi ve diğer insanları kendi sağduyunuzla algılayın, doğru olanı siz daha iyi bilirsiniz başkasının lafına çok takılmayın, kendi doğrularınızdan taviz vermeyin ama bunu çevrenizi rahatsız edecek boyuta da taşımayın, yeni tatlar ve lezzetler keşfedin, denize, güneşe, dağlara, gökyüzüne zaman ayırın, yapabiliyorsanız yemek pişirin, iyi bildiğiniz bir konuda herhangi bir insana yardımcı olun ve onun problemini çözün, hobinizi geliştirin veya yoksa bir hobi edinin.  

Geleceğinizi planlayın, yani ileri yaşlarınızda ( emekliliğinizde diyelim)  Nerede? Nasıl? Kiminle, Kimlerle, Hangi Sağlıkla? Hangi Maddi İmkanlar ile Hangi Sosyal Faaliyetle yaşayacaksınız? Ben ‘ Yarına Övgüde’ bu konuyu geliştirmeye çalışıyorum bana katılın.  

Yeni yılda eski arkadaşlarınız, dostlarınızı arayın onlarla olan ilişkinizi koruyun ve yeni arkadaşlar dostlar edinin, bardağın dolu tarafına bakmaya çalışın, karşıdakinin yerine kendinizi koymaya çalışın ( empati ), öz güven ve saygı eksikliği olan insanlardan ve ortamlardan uzak durun.

Hayatı azıcık dalgaya alın, kendinizi azıcık dalgaya alın o zaman hayatın zorluklarına daha katlanılır oluyor.

Sağlıklı beslenme listemiz yani boğazımızdan geçmesi gerekenler; Zeytinyağı, Brokoli, Domates, Yeşil Salatalar, Sarımsak, Baklagiller, Tahıllar, Kuruyemiş, Yoğurt, Balık, Narenciyeler, Nar, Kırmızı Şarap, Pancar, Yeşil Çay, Bitki Çayları, Bal ve Baharatlar. Bunları nereden yazdım Prof. Dr. Ercan Tanyeli hocamın bana verdiği beslenme tavsiyeleri listesinden yazdım ve hepsi tek tek çok anlamlı.

Bunlarla geçecek bir yıl diliyorum, böyle yeni yıl mesajı olur mu?  Demeyin, ne yapayım oluyor işte.

ŞAPKA-2  ( Ülkem Şapkası )

Ülkem ile ilgili yeni yıl mesajım ise ; Doktora derslerimde ortaya çıktı, Girişimcilik, Stratejik Planlama, Liderlik, Risk Yönetimi, Sermaye Piyasaları, Finansal Yönetim, Bankacılık, Sigortacılık, Bireysel Emeklilik, Sosyal Güvenlik, Küresellik (globalizim),  Tarih derken bir zamanlar var olan ama şimdi olmayanı fark ettim.  ( bindik bir alamete gidiyoz kıyamete )

Ben bu yıl başı ülkem için olmadığını düşündüğümü  dileyeceğim.  

2013 yıl başında ülkem için ‘ VİZYON ’ diliyorum, vizyonu olan bir gelecek diliyorum.

 Üff ne kadar kolay oldu aslında her şeyi diledim biliyormusunuz?  J

Sıkıcı olmadan neyi  ifade etmeye çalıştığımdan bahsedeyim;  Ülkemin vizyonu siyasilerin dediği gibi ‘ 2023’ de 10. Büyük Ekonomi Olmak’ mı? Sadece karnımızın doyması, para kazanmak, sadece rakamların bizi Dünyada parasal büyüklükler ile 10. sıraya taşıması yeter mi?,  Taşısa yeter mi? ( şu anda 16. Sıradayız bu rakamlarda)………. cevap yetmez, yetmeyecek.

GSMH’da 10. sırada olabilirmiyiz? 11. sırada Güney Kore var, benim bu konuda tabiki fikirlerim var ama yazmayacağım, bana ne siyasiler söylesinler ben yazmam, ben siyasi değilim.  

Ülkemin ilk vizyonu ‘ Muhasır Medeniyetler Seviyesine Çıkmak’ süperrrrrr……. ( işte olay bu yıl 1923 vizyon var ),  ben tekrar bu vizyonu çok sevdim,  şimdiki vizyon nedir? ‘ 2023’de İlk 10 Ekonomi Arasına Girmek’ bu mu? ……..Bence kesinlikle değil, bence vizyon hala ‘ Muhasır Medeniyetler Seviyesine Çıkmak’, olmalı,  unuttuğumuz, kaybettiğimiz, bulmamız gereken vizyon bu olmalı. ( bu benim fikrim katılmayabilirsiniz)

Sevgimi ve saygımı yitirmeden, siyasi de olmadan bunun nasıl olacağı ifadesi ise benim yeni yıl mesajım olacak. Tekrar söyleyeceğim ,uygulanmasından ben sorumlu değilim, ben siyasi değilim sonuç da.

Birleşmiş Milletler ve buna bağlı kurumların 2012 Aralık ayında açıkladıkları rakamlar ile yani Yüzaltmışdokuz ( 169 ) ülke arasında yapılan ve yayımlanan araştırmalarda ( internetten bulunabilir ),  Türkiye Dünyada yaşanacak ülkeler arasında 83.sırada yer alıyor, halkı mutlu ülkeler arasında ise 78. sıradayız. Nüfus büyüklüğü açısından 19.sırada yer alıyoruz, ayrıca ekonomik, siyaset, sağlık ve hayat kalitesinde 52. sırada kendimiz yer bulabildik.

Eğitim, bilim, sanat, kültür alanında rakamı yazmıyorum, kafamı kuma gömdüm ben offf…… ama ben size diyeyim son sıralardan ortalara doğru, Afrika ülkeleri ile yarışıyoruz. 

Sadece en sağlıklı ülkeler sınıflamasında 44. sıradayız( sağlık konusunda ciddi ve iyi bir ilerleme var ama yetersiz).  Satın alma gücü paritesine göre yani pahalılık da ise 37.sıradayız. Dünyada internet kullanımında 12. sırada yer alıyoruz ama facebook kullanımında maşallah 2. Sırada yer alıyoruz.

Adalette yani temel haklarda 76. sırada, ama yasaların uygulanması sıralamasında 44. sırada yer aldık. Yolsuzluk sıralamasında ise yerimiz  54.sırada. ( saklansam kurtulurmuyum acaba bu rakamlardan)

Dünyanın en güçlü ekonomileri listesinde 20. sıraya yükseldik 2012’de,  bu da güzel haber ama iyice istikrarsızlaşan komşu ülkeler, demokrasinin gelişimi hızı, insan hakları, adalet, hukukun uygulanma biçimi ve 138. sırada yer aldığımız basın ve düşünce özgürlüğü konusu bizi zorlayan konular. Yok yok gelişmiş ülke sadece parayla olmuyor, anlaşıldı.

Gelelim en hassas konuya, kadın-erkek eşitliği konusunda yerimiz 121.sırada.  Bu listede ABD 27.sırada, Çin 57.sırada, Suudi Arabistan 128, Yemen ise 130. sırada. Yerimizi anladınız mı? …….. iyi mi? içiniz rahat mı?  Bu konuda bir numara Norveç ve komşuları kuzey Avrupa ülkelerinde bile kadınların erkekler ile eşitliğinin %72-82 seviyesinde olduğunuz hatırlatmak da fayda var. ( kadın ölümleri, dayak, töre, evlendirme biçimleri ve yaşı konusunda kaçıncı sıradayızL )

Sanırım 16. veya 10.büyük ekonomi olmanın değil bu ekonomik çabayı gösterirken, göstermişken diğer kategorilerde ilk 30 veya konuya bağlı olarak ilk 50 içinde olmak muhasır medeniyet seviyesi olacak.

Muhasır ( gelişmiş ) medeniyetler seviyesini VİZYON edinmiş, bu konunun hepimizin ortak hedefi olduğu bir ülkede yaşamak istiyorum, bu hedefe nasıl ulaşılacağı ise yani AMAÇ ve STRATEJİ ise siyasiler tarafından bize açıklanmalı, ortak bir anlaşmamız olmalı. Kim iktidara gelirse gelsin ortak anlaşmamız ancak toplumun oluru ile değişmeli. Çaktınız mı? köfteyi bizim ülke vizyonumuz yok aslında, ortalıkta da bunun mücadelesi var zaten.

Bu sebeple yeni yıl mesajım;  Aklın ve bilimin ışığında, ezmeden, yok etmeden, hakaret etmeden, var ederek, birbirimiz saygılı, birbirimizin haklarına / görüşlerine de saygılı, unuttuğumuz hoşgörüyü hatırlayarak, kadınlara, gençlere ve çocuklara pozitif ayrımcılık ile, 89 yılda yoktan var olduğumuzu, kim olduğumuzu nereden geldiğimizi, geçmiş değerlerimizin tamamını tam hatırlayarak, unutmadan, ırkçı davranışlar sergilemeden, Dünyaya açık ama özgüvenli ( başı dik), Medeniyetin ‘ tek dişi kalmış canavar’ olduğunu da unutmadan ( emperyalizmden korunarak- sakınarak ) , ‘Muhasır Medeniyetler Seviyesine Ulaşma’ VİZYONU nu yeni yıl, önümüzdeki yıllar için, ülkem için, hepimiz için diliyorum.

‘ Şu sazıma bir düzen ver Türklerde muradın alsın’ J

1 yorum:

  1. Kadın-erkek eşitliği,kadınların çalışma hayatındaki yeri,basın özgürlüğü,hukukun uygulanması konularında ilerleme kaydetmek,bu siyasilerle pek olası değil..Umarım ben yanılırım..Muasır medeniyetler seviyesine çıkar mıyız?Çıkmalıyız::.Sevgiler Erman..İyi yıllar..

    YanıtlaSil