30 Ağustos 2012 Perşembe

Bugün 30 Ağustos Zafer Bayramınız kutlu olsun....( Konu Emeklilik Merak Etmeyin )


'30 Ağustos Zafer Bayramımız kutlu olsun, 29 Ağustosta Bireysel Emeklilik vergi teşvikleri yürürlüğe girdi hayırlı olsun'

En son 7 Ağustos tarihinde burada yazmışım, bu sürede yazmayı hiç düşünmemişim, insan gelecekle ilgili bir yazı yazıyorsa galiba geleceğe dair umut da taşıyor anlamına geliyor. O günden bu güne meydana gelen terör olayları, ülkenin gündeminin abuklukları, seviyesiz ve sürekli bir diğerini kötüleyen, hakaret eden samimiyetsiz, güvensiz ve seviyesiz siyasi ortam herkeste olduğu gibi bende de karamsarlığa neden oluyor. Kamyoncu tabiriyle 'su kaynattım ben' neyse ki hızla düzeliyorum Allahtan, radyatör sağlammış, yaşananları hiç unutmuyorum, siz de unutmayın olur mu?

Bireysel emeklilik ile ilgili bir hatırlatma yapmak istedim, BES vergi teşvikleri yürürlüğe girdi ama aynı zamanda daha önce BES'de birikim yapmaya başlamış ve vazgeçip ayrılmış olanlar için de ayrılırken devlete anaparaları üzerinden ödedikleri %15 vergiyi ( stopajı ) geri almanın süresi de başlamış oldu. Bir yıl içinde bu işlemi de yaptırmanız ve ödediğiniz vergiyi geri almanız gerekiyor.

Buradan hareketle öncelikle bu konuda 7 Ağustosta yazdığım blog yazım ' Sakla Samanı Gelir Zamanı ve ZAMANI GELDİ ' başlıklı yazımı bulup okumanızı tavsiye ederim. İlgili yazımın linki http://www.blogger.com/blogger.g?blogID=7801556057916563416#editor/target=post;postID=4096219260610669450 veya
http://www.facebook.com/groups/yarinaovgu/ den ulaşabilirsiniz.

29 Ağustosta yürürlüğe giren vergi uygulama değişikliği şu şekilde olacak;

AYRILANLAR VE EMEKLİ OLANLARIN VERGİLENDİRME USULÜ DEĞİŞTİ
A- BES'de 10 yıldan önce ayrılanlar, sadece kazançları üzerinden %15 stopaj ödeyecekler

B-BES'de 10 yıllarını tamamlayıp, 56 yaşından önce ayrılanlar sadece kazançları üzerinden %10 stopaj ödeyecekler

C-BES'de 10 yıllarını tamamlayan ve 56 yaşını da tamamlayanlar için yani emeklilik hakkını elde edenler için sadece kazançları üzerinden %5 stopaj ödeyecekler.

Dikkat yeni değişiklikler ile vergi toplam birikim üzerinden değil sadece kazanç üzerinden.

2003'DEN BUGÜNE BES YAPTIRIP AYRILANLAR ANAPARA ÜSERİNDEN ÖDEDİKLERİ VERGİYİ GERİ ALSINLAR 

Bu işlemi yaptırabilmek için öncelikli olarak ayrıldığınız sözleşmenizin bulunduğu emeklilik şirketine ulaşıp yapılan ayrılma işlemi ile ilgili dökümü alıp, ilgili vergi dairenizi öğrenip, gerekli formu doldurmanız ve bu doküman ile vergi dairesine başvurmanız gerekecek. Bu konuda daha önce devleti mahkemeye vermiş olanlar ise ilgili mahkemeden haklarından veya davalarından vazgeçtiklerine dair belge ile ve emeklilik şirketinden alacakları evrak ile vergi dairesine başvurmaları gerekiyor.

İki önemli değişikliği paylaştım ve küçük de bir hatırlatma yapalım, devletin BES'de her ödeme yapana yapacağı %25 lik katkı uygulaması yılbaşında başlayacak, şu anda BES sisteminde olanlar yılbaşına kadar ödedikleri katkı payını vergi matrahlarından indirmeye ve yılsonuna kadar vergi teşvikinden bu şekilde yararlanmaya da devam edecekler. ( Brüt kazancınızın %10'unu geçmeyecek şekilde )

Evet, 29 Haziran ve 29 Ağustos yürürlük tarihli değişiklikler geçerlilik kazandı artık yılbaşındaki teşviklerin de yürürlüğe girmesini bekleyeceğiz.



SON DAKİKA SON HABER.... Bireysel emeklilik ile ilgili tüm bu değişikliklerin yılbaşında uygulanabilmesi için Eylül 2012 ayı içinde BES yönetmeliğinin yayımlanmasını bekliyoruz. Geçen hafta bu yönetmeliğin hazine ve emeklilik şirketlerinin üzerinde çalıştıkları taslağını görmek kısmet oldu. Taslağı okuyunca hani gençlerin çok kullandıkları bir tepki nidası var ya 'o ha oldum' ben de ondan oldum.

29 Haziranda BES yasasında üzerinden kabaca geçilen birçok konunun uygulama detayını ve değişikliklerin taslağını okuyunca  'o ha'  hatta 'yuh artık' demek durumunda kaldım. Gözlemlediğim kadarıyla emeklilik şirketleri de bunlara itiraz edecekler.

Teknik olarak merak edenler için taslaktaki değişiklikleri azıcık paylaşayım, ( yazdım, yazıyorum çünkü damarıma basılmış gibi hissettim lütfen kusuruma bakmayın ama unutmayın bu aşağıdakiler sadece taslak henüz )

1- Hakediş uygulamasının enaz 1 yıl gibi alt süre kısıtı konulmasına KARŞIYIM ( zorlama yok söz verdik 9 yıl önce )

2- Cayma hakkının kaldırılmasına KARŞIYIM ( zorlama yok söz verdik 9 yıl önce )

3-Çok düşürülmüş olmasına rağmen ( DESTEKLİYORUM), Fon Yönetim Ücretinin içine bir de performans ücreti eklenmesine KARŞIYIM ( ayrı ayrı işlemler ve vergilendirme usulü açısından da bu sakıncalı ) evet performans ücreti olabilir sorun yok ama ayrı kalem olsun, fonlar belli bir performansın üzerinde kazandırırsa tatbiki üzerindeki kazancın bir kısmı parayı yöneten kuruma başarı ücreti olarak ödensin ama ayrı ayrı olmalı ve her fon için bir referans kriteri sistemi adam gibi oluşturulmalı.

4-Yönetim gideri kesintisinin %8'den %2 ye düşürülmesini DESTEKLİYORUM
5- Sözleşme birleştirmenin kaldırılmasına KARŞIYIM ( zorlama yok söz verdik 9 yıl önce )

6-Gruba bağlı bireysel emeklilik uygulamasının değiştirmesine KARŞIYIM ayrıca grup yada işveren adına yapılan ödemelerin grup ve işveren adına açılacak hesaplarda tutulmasına KÜLLİYEN KARŞIYIM ... yok böyle bir şey ... neyse sanırım emeklilik şirketlerindeki arkadaşlarım da benimle aynı düşünüyor, bu madde kesinlikle bu şekilde çıkmamalı. ( zorlama yok söz verdik 9 yıl önce )

7 Ağustos’taki yazımdan sonra sevgili arkadaşım Petek'in beni uyarması ile düşündüm, düşündüm ve benim gibi SGK'dan emeklilik hakkını elde etmiş arkadaşlarım ve dostlarım için ise BES konusunda artık ayrı senaryo hazırladım, bu senaryoyu kendim için 16 Ağustostan beri sahneye koydum, merak eden arkadaşlarım bana e-mail atarlarsa kendim için oluşturduğum senaryoyu sizinle de paylaşabilirim.

Saygı ve sevgilerimle,

Zafer Bayramımız Kutlu Olsun

Erman Dinçel
30 Ağustos 2012
ermandincel@gmail.com

Yarına Övgü  ( yarinaovgu )
        Facebook  http://www.facebook.com/groups/yarinaovgu/
        Twitter https://twitter.com/#!/YarinaOvgu
        BlogSpot  http://yarinaovgu.blogspot.com/



























Hiç yorum yok:

Yorum Gönder