BES For Dummies (Turkish Privite Pension System For Dummies) ( Süper Kişiler için BES :) )
Bireysel Emeklilikte Zorunluluk Fantezileri! veya Bireysel Emeklilik
Sistemi (BES) de zorunluluk nereden çıktı?
· Bu değişiklik meclisten geçerse veya düzenleme yapılırsa hangi probleme çare olur?
Bu konu neden gündeme geldi?
Bu konu neden gündeme geldi?
· BES başladığı 2003’den bugüne başarılı bir sistem mi?
· Neler yaşandı
bugüne gelinceye kadar?
Gerçekten ihtiyaç olacak düzenlemeler nelerdir?
Gerçekten ihtiyaç olacak düzenlemeler nelerdir?
Bu makaleyi sabır göstererek okuyacaklara şimdiden teşekkür ederim.
BES hakkında görev ve sorumluluklarından
dolayı konuşamayan, sektörün uzmanları ve emeklilik şirketlerinde çalışan dostlarımın yani profesyonellerinin
sesi olmaya da karar verdim.
Diğer
taraftan BES yaptırmış 7 milyon vatandaşın aklını karıştırmak yerine, doğru seçenekleri sunmak ve bilinçli biçimde birikim yapmaya devam etmeleri ve
akla takılan sorunlarda destek olmak benim bir başka sorumluluğum.
1-Sosyal güvenliğin tanımını hatırlamak;
Sosyal Güvenlik Kamu ve Özel emeklilik olarak ikiye ayrılır; SGK ile ilgili tüm işlemler KAMU EMEKLİLİK sistemi, Birikimli Hayat Sigortası ve BES ise tüm işlemler ise ÖZEL EMEKLİLİK olarak tarif edilir.
Şimdi net biçimde kafamızda bu ikisini ayırmayı başardıysanız, "kamu emekliliği zorunludur" çünkü asıl sosyal güvenlik
sisteminin temelini oluşturmakta ve kısacası sosyal güvenliğin tam da kendisi olmaktadır.
Özel emeklilik ise kişiye emeklilikte alternatif ve ek kazanç oluşturmak için çıkarılmış bir başka sistem olup ve işte bu sebeple BES gönüllü ve tamamlayıcı emeklilik sistemidir.
Özel emeklilik ise kişiye emeklilikte alternatif ve ek kazanç oluşturmak için çıkarılmış bir başka sistem olup ve işte bu sebeple BES gönüllü ve tamamlayıcı emeklilik sistemidir.
Geçen hafta bir sabah, Sputnik Türkiye de
(RS FM) Zafer Arapkirli’nin sabah radyo programına (Seyr-i Sabah) konuk olan
sözde ünlü bir sosyal güvenlik uzmanı “BES iyi bir şey olsaydı ben yaptırırdım zaten” dedi.
Ben bu yoruma sadece ama sadece “PES” diyorum.
Bu yorumun saygısız ve küstahça bulduğumu bilmenizi isterim.
Gerisini siz anlayın lütfen, öyleyse
sizlere teklifim var veya gazeteci dostlardan bir ricam var, her “sosyal
güvenlik uzmanıyım” diyene BES konusunda fikri sormayınız lütfen.
Her sigortacının BES konusunda yetkin veya uzman olmadığı gibi, her sigorta sektörü konusunda uzmanlaşmış gazetecinin de BES konusunda yetkin olmayabileceğini ifade etmek isterim.
Her sigortacının BES konusunda yetkin veya uzman olmadığı gibi, her sigorta sektörü konusunda uzmanlaşmış gazetecinin de BES konusunda yetkin olmayabileceğini ifade etmek isterim.
Biz radyo programına konuk olan Sosyal
Güvenlik Uzmanının ifadelerine dönecek olursak, BES de bilgi birikimi
ve/veya vizyonu olmayan adamın, hatta finansal okuryazarlığı konusunda daha temel düzeyde bile bilgisi bulunmayan bir kişinin söylediği söz ve yorum geçerli değil diye kibarca ifade edeyim. Bence bu ifadeler ön yargılı bir yaklaşıma
da işaret ediyor, bu hassas durumu gazeteci,
radyo ve TV programı yapan dostların dikkatine sunarım.
Sosyal güvenlik uzmanıyım diye konuşan bir kişi eğer
BES konusunda yorum yapacaksa, gidip önce e-beas sınavına girsin, lisans alsın
sonra bana gelip Likit Fon ile Kamu Borçlanma Araçları
fonunun farkını anlatsın, piyasa faizi değiştiğinde
her iki fonun getirileri nasıl değişir önce öğrensin sonra konuşalım.
Radyo konuşmasında sigorta şirketlerinin
giderlerinden, masraflarından konuşan ve şikayet
eden kişi, bir zahmet emeklilik şirketlerinin teknik karlılık ve sermaye yeterlilik durumlarını da bilmeli ve
ona göre konuşmalı.
Diğer
taraftan 2001’den bugüne BES yaşanan değişiklikleri, bu değişikliklerin altında yatan nedenleri ve elde edilen sonuçları da aynı şekilde bilmek takip etmiş olmak gerekir.
Yok öyle ortaya çıkıp kafadan sallamak, 75
milyar TL para yönetiliyor bireysel emeklilik sisteminde, 7 milyon insan geleceği için birikim yapıyor, ortaya çıkıp “BES de emeklilik falan yok” demek
kimsenin haddine değil? Bu da ikinci saçmalık buna da "PES-2" dedim.
BES'de emeklilik var mı? açıklayalım bari
:)
Soru: Bireysel emeklilikte nasıl emekli
olunur?
Cevap: Üç seçenek var emeklilik için
I-Toplu para al emekli ol, (kazanç
üzerinden %5 vergi)
II-Programlı geri ödemeye katıl düzenli
ödeme al (ödeme aldıkça kazanç üzerinden %5 vergi) veya
III-Emeklilik hakkını kullanıp “gelir
sigortası” seçeceğini de kullanarak emeklilik maaşı al.
(Bu üçüncü seçenekte ürünlerin sayı olarak artması bekleniyor, şu anda ürün 1 tane var ama bu sebeple eleştiri
yapılamaz, çünkü getiri garantili ürünlerde ülkenin bu risk seviyesinde geleceği tahmin etmek pek kolay değil), (Gelir Sigortası yaptırmadan önce
zaten kazanç üzerinden %5 vergi ödenmiştir)
Demek ki neymiş? BES 'de emeklilik varmış!
Haddini bileceksin yorum yaparken çok
keskin hatalar yaparsan, doğru bilgiyi bir başkasından öğrenmek zorunda kalırsın.
İşin ticaretine laf edilmesine gelince, “sigorta
şirketlerinin 15 katlı bina varmış, 500
çalışan varmış? Bu kişilerin maaşlar varmış ve bu kesintiler bunun için çok yüksekmiş” Bu bu ne seviyesizlik? Ne
oluyor yahu anlamıyorum gerçekten, bu uzman kendisine soru sorulunca bedavaya
mı danışmanlık yapıyor? Beş sene önce 5 soruya 500 TL'ye cevap veriyordu. Yanında çalışanlar kendisinin güler yüzü için mi yanında çalışıyor? Bu da üçüncü “PES-3”
olsun.
Burada bıraktım merak etmeyin, ülke
ekonomik kriz ve siyasi kriz içinde debelenirken tabi ki bu konunun önem ve
öncelik derecesi de düşük benim için.
Diğer
taraftan Hazine Müsteşarlığındaki
bürokratlarımızı, Emeklilik Gözetim Merkezinin Yönetim Kurulunu oluşturan, sektörün üst düzey yöneticilerini bu tip yorumları yapanlara, ilgili konu sosyal güvenlik olması sebebiyle, kamuoyuna karşı sorumluluk nedeniyle dikkatli olmaya bu kişi ve
kurumlarını uyarmaya davet ediyorum.
2- BES yasası 17 yıl önce kanunlaşırken SGK nın desteklemesi için ortaya çıkmıştı,
Bireysel emeklilik sistemi gönüllülük
ilkesine dayandı ve 2013'de devlet katkısı ve 2017’den sonra ortaya çıkan
otomatik katılım ise bu gönüllülük ilkesini ve BES'in SGK'nın eksikliğini tamamlama yönü ile bir çelişki yaratmadı. Arzu edenler otomatik katılımdan çıkabiliyor yani CAYMA hakkını kullanabiliyordu.
2017 de yapılan bu düzenleme
ile otomatik katılım sonrası, BES kesintileri çok düşürüldü ve şimdi bu düşük
kesintiler ilk beş yıl için yapılıyor sadece, altıncı yıldan
itibaren yapılan kesintilerin %2,5'u her yıl geri iade ediliyor.
Diğer taraftan emeklilik fonu üzerinden günlük kesilen “fon yönetim gideri
kesintisi” yıllık %2,5 u geçemiyor (fonun risk seviyesine göre farklılaşmış durumda)
Şimdi bana bir Allah’ın kulu çıkıp kâr marjı daha düşük bir iş, bir sektör göstersin bu memlekette yeminle “dişimi kıracağım”. Bu da dördüncü “PES-4” olsun.
3- Bireysel emeklilikte 2017 mevzuatına
göre otomatik katılanlar eğer sistemden çıkarlarsa yani CAYMA işlemi olursa ne yapacaktık?
2017’den itibaren otomatik katılım ile
sisteme dahil olanlar eğer sistemden ayrılırlarsa, Devlet 2 yıl
sonra yani 2019 başından itibaren tekrar bir kez daha
otomatik BES yapacak (mevzuat bu şekilde)
Katılımcılar 2019 başında yeniden sisteme girerlerse, tekrar sistemden çıkmasınlar, kaçmasınlar
diye, sistemdeki CAYMA hakkını önce 3 yıla daha sonra da emekli oluncaya kadar
yani 10 yıl ve 56 yaş tamamlanıncaya kadar sistemde kalmaya
mecburiyetine çevirmeye kalkıyorlar. İşte can sıkıcı ve anlamsız nokta burası.
Tahminim, siyaset ve ekonominin bu sıkışık döneminde BES fonlarında biriken 75 Milyar TL'nin bir yöntem ile Hazineye
aktarılmasını düşünmektedir, bu sebeple BES birikimi bu amaçla
kullanmak istemektedir.
Sanırım hazine bürokratlarımız siyasiler ile rahat biçimde
bilgi paylaşımı yapamamakta gerçek durumu
anlatamamaktadır.
Biz anlatalım ve maddeler halinde
sıralayalım:
- BES Fonları, SPK ya göre kurulan fonlar olup,
varlıklarını hangi yatırım araçlarına yatıracakları baştan belirlenmiş ve kurala bağlanmıştır.
- Bu birikimi Emeklilik Şirketi değil tamamen ayrı kurumlar olan Portföy Yönetim Şirketleri yönetmektedir.
- Fonların içindeki birikim nereye yatırıldı diye incelerseniz, %70-80 Hazine Bonosu veya Devlet Tahvilleri ile bunlara dayalı Ters-Repo ya yatırıldığını görürsünüz. Demek ki neymiş zaten fonlarda biriken paranın büyük kısmı devlete uzun vadeli borç olarak verilmişmiş.
- Fon yatırım alanları değiştirilir, Devlet Bankalarının özel tahviline yatırım
yaptırma zorunluluğu olabilir mi? Tabi ki yapılabilir. Aynı İşsizlik sigortası fonundaki gibi al gülüm ver gülüm SWAP'ı dahi yapılabilir.
Benden uyarması, zorunlu yaparsanız veya
fonların yatırım kısıtını değiştirerek
finansal takiyeye başvurulursa, ben BES'den ÇIKARIM yani paramı
alıp ayrılırım, sanırım tüm birikimin (75 milyar TL) önemli bir kısmı 3 ay
içinde bu sistemden çıkar, tabi bu benim tahminim.
4- Geçtiğimiz 19 Yılda BES'de ne yaşandı?
Türkiye’de Bireysel Emeklilik Sistemi
kuruluş aşamasında,
1999 yılında İstanbul'da bankaların, aracı kurumların ve
portföy yöneticilerinin oluşturduğu bir
BES çalışma grubunda belirlenen ilkelere göre (daha
sonra Devletinde desteklediği temel ilkelerimiz) hatırlayalım;
A-Gönüllülük ilkesi,
B-Tamamlayıcı emeklilik ilkesi,
C-Model olarak "belirlenmiş katkı ve tam fonlama" sistemi olması kuralı,
D-İstediğin anda çıkabilmek ve çıkarken sadece kazanç üzerinden vergi ödeme
prensibi,
E-Birikimli hayat sigortalarında yaşanan tecrübeleri olumlu yönü ile kullanalım kararı,
F-Bireysel tercihlere göre hem TASARRUF
hem de YATIRIM yapabilme imkanının olması, kişilerin
kendi yatırım kararlarını vermekte ve değiştirmekte serbest olmaları
G-Yatırım sistemi olarak da EMEKLİLİK YATIRIM FONLARI modelini tercih edilmesi
H-Bu ürünün satışını yapacak satış ekiplerinin finansal okuryazarlık
konusunda yetkin olmaları için, eğitilmeleri,
lisans sınavına girmeleri ve düzenli olarak lisanslarını yılda 1 kez yenilemelerine
dair bir sistemin varlığı,
I-Tasarruf
ve Birikim sürecini tamamlayanlara,
emeklilik ürünleri (gelir sigortaları ve programlı geri ödeme) hazırlayalım ve
bu ürünler SGK emeklisi benzeri haklar da taşıyabilsin
kuralı. (gelir sigortası maaşına brüt aylık asgari ücret rakamına kadar
haciz uygulanamaması)
Hepsi tek tek hayata geçti, bu sistem çok
ama çok başarılı oldu, 29 milyon yasal çalışanın olduğu ülkede, 7 milyon kişi BES yaptırdı daha ne olsun.
Soru: BES de aksayan bir yer veya eksikler
var mı?
Cevap: Tabi ki var, eksikler ve aksayan
yerler:
A- Otomatik katılanlar BES den çıkmak
zorundaymış gibi sistemden çıktılar, halbuki kalıp
fonlar arasında bilinçli tercih yapmaları gerekiyordu yapmadılar.
Otomatik BES satılırken yatırım seçenekleri konusunda doğru dürüst bilgilendirme yapılamadı.
Otomatik BES satılırken yatırım seçenekleri konusunda doğru dürüst bilgilendirme yapılamadı.
B-Bu ürünü piyasaya satacak lisanslı BES
aracıları yatırım fonlarının teknik detayları konusunda, ekonomiyi izlemeleri
ve finansal danışmanlıkları konusunda zaman zaman bilgi
eksiklikleri ve isteksizlikleri oluştu.
C-Emeklilik şirketleri
5-6 tanesi hariç hacimli BES satamadıkları ve kâr marjının da çok düşmüş olmasından dolayı bu işten kar edemediler ve birden hayat ile sağlık
sigorta ürünü satmaya yöneldiler.
D-18 Emeklilik şirketinden 8-9 tanesi hariç, bu alanda yaptıkları yatırımlarından
sermayedarları kazançlı çıkaramadılar ama sermaye yeterliliklerini ve
karlılıklarını sigorta ürünü satarak dengelemeyi de başardılar.
E-Burada eleştirmek
istediğim bir kurum da SPK, kesintilerin bu kadar
düşürüldüğü bir
ortamda SPK dahi bu işten nemalanmaya kalktı.
Hatta nemalanıyor, SPK tüm fonlardan halka
arz (kurul kaydı) sırasında sadece bir kez ve %01 binde bir olarak aldığı fon kurul kayıt ücretini, değiştirerek sanırım beş yıldır, 3 ayda bir kez yüz binde beş olarak sürekli toplam fon büyüklüğü üzerinden
almaya başladı.
75 Milyar TL toplam paranın 3 ayda bir kez olmak kaydı ile 05 'i yıllık olarak toplam, 15.000.000 TL (yeni para ile 15 milyon TL yanlış olasın) olarak hesaplanır.
75 Milyar TL toplam paranın 3 ayda bir kez olmak kaydı ile 05 'i yıllık olarak toplam, 15.000.000 TL (yeni para ile 15 milyon TL yanlış olasın) olarak hesaplanır.
5-BES zorunlu hale gelirse veya 3 yıl
çıkamamak seçeneği uygulanırsa ne olur?
Cevabı çok basit, baştan konulmuş temel kuralı bu şekilde değiştirirseniz,
ilgili kanunun daha yasalaşma aşamasında BES sisteminden çok ayrılanın
olacağını ve yönetilen paranın asla artmayacağını düşünüyorum.
Katılımcıları zorlayan, akıllara her türlü
senaryonun gelmesine neden olan bu tartışmaların dahi olumsuz etkisinin olduğu söylemek lazım.
Soru: BES'deki birikimime devlet el koyar mı?
Cevap; Teorik olarak her şey mümkün ama bence KESİNLİKLE
el koyamaz veya aynı anlama gelecek bir kanunsal değişim de yapamaz, çünkü yaparsa başarıya ulaşma imkânı yok, böyle bir durumda BES
sistemi çözülür ve birikim sahipleri paralarını çekerek sistemden
çıkarlar.
Bu da sosyal güvenlikte kötü bir anı ve
Devlete olan güveni sarsar.
Şimdi ricamız hazine bürokratlarının Sayın Bakan ve Sayın Bakan Yardımcılarına,
doğru bilgi ve gerçekçi tahminleri sunmaları
zamanıdır.
6-BES'de daha fazla birikim, emekli
olacakların emeklilik dönemi yaşam standartlarını destekleyecek bir sistem
olarak devam etmek istiyorsak, aşağıdaki kararları almayı, şiddetle öneriyorum.
Bu önerilerin bir kısmı
sosyal güvenlik bir kısmı da BES ile ilgili olacaktır.
- Sosyal güvenlikte kronikleşen ve kimsenin çözmeye cesaretinin olmadığı "Kıdem Tazminatı" konusu, hazır yapısal reform gerektiren bir krizimiz de varken ilgili tarafları (işçi, işveren ve Devlet) anlaştırarak çözülebilir. Her alınacak karar veya oluşacak durum çalışanın hakkı olan kıdem tazminatının nemalanmadan yıllarca beklemesinden ve bir kriz anında konkordato ilan eden veya maaşları dahi ödeyemeyen işverenler tarafından konunun korkunç biçimde istismar edilmesinden iyidir.
- Sosyal güvenlikte en az maaş yani TABAN maaş uygulamasına geri dönülmeli, 2008'de yapılan düzenlemeler
den vazgeçilmelidir.
12 milyon emeklinin olduğu ülkede, emeklilerin 1/3'ü asgari ücret
altında emekli maaşı alıyor. Bir insana 680 TL emekli maaşı vermek hak mıdır? adalet midir?
- Sosyal güvenlik sisteminde alt gelir gruplarını desteklemek amacıyla asgari ücret üzerinden vergi kaldırılmalıdır.
- Kayıtdışı ekonomi ile mücadeleye bir an önce başlanması gerekir çünkü çalışanların yaklaşık çalışanların %40'ı asgari ücret ile çalışıyor olarak gösteriliyor. Aslında işverenler açıktan ek para ile kayıt dışı ödeme yapmaktadır. Kayıt dışılık biterse, gerçek kazancı beyan etme, daha iyi emeklilik şartları ile emekli olma ve devlet açısında daha fazla sigorta primi ve vergi tahsilatı mümkün olacaktır.
- Emeklilikte yaşa takılanlar konusunda çok az bir şey yazalım, bir kere sosyal güvenlik kurumunun EYT konusunda kaç kişi mevcut ve bu kişiler hangi yaş grubunda olduğu konusunda net değil.
Bu hakkı kullanacak kişi sayısı 8 milyon mu? 800 bin kişi mi? henüz bilemediğimizi hatırlatalım. Tabi ki bu konunun hem
Devlet hem de emekli olacaklar açısında daha uygun çözümleri var. Lütfen
emrederek ve tek yönlü değil, uzmanları ile tartıştırarak, yenilikçi çözümler üreteceği
ortamlar yaratınız.
- BES konusunda ise ilk talebim tüm katılımcılara BES'in tasarruf ve yatırım fonksiyonunun ve fon seçim tercihinin Devlet tarafından videolu kısa eğitimler ile tekrar anlatılması ve bilinçli yatırım tercihi için bunun ilk adım olması. Teklif ettiğim bu eğitimi Devlet adına Emeklilik Gözetim Merkezi rahatlıkla uygulayabilir.
- BES kesintilerinden, giriş aidatı ve yönetim gideri kesintisi ile artık oynamayın, bence yeter burada kalsın. Sadece fonların değil hem emeklilik fonlarının hem de emeklilik fonu yöneten fon yöneticilerinin performans farkının emeklilik fonları fon yönetim ücretine daha çok yansımasına da müsaade edin.
- BES aracıları aşağıdaki konularda tekrar eğitilmeli ve her birisi faizler ve döviz kurları değiştiğinde hangi fon nasıl etkilenir tam öğrenmeli, bu sebeple aşağıdaki konu başlıklarında eğitimlerin sektörde düzenli olarak satış ekibine verilmesini teklif ediyorum.
- Ekonomiyi Yorumlamak
- Risk Yönetimi
- İleri Düzey Para ve Sermaye Piyasaları
- Emeklilik İhtiyaçlarının Belirlenmesi ve Emekliliğin Planlanması
- Otomatik katılım ile tekrar katılacaklara mutlaka bir bilgilendirme çalışması yapılarak "ayrılman için seni sisteme katmadık, bu sistemin senin için faydasını anlaman için sisteme geri döndünüz" şekli ile başlayarak bilgilendirme yapılmalı.
- BES'e katılım için asgari ücret veya belli bir
düzeye kadar olan gelirlerde, kişilerin kazançları üzerine yük olmadan, vergi
planlaması, devlet katkısı planlaması ile yeni bir model geliştirilmeli.
Adamın karnı doymuyor ne BES'i, ne TASARRUFU Allah aşkına biraz empati lütfen.
- Vakıf statüsündeki emekli sandıklarının iştirakleri olan kurumların veya birikimlerin kontrolünün bu vakıf ve
kurumların elinden alınması, diğer taraftan bu sandıkların ve emeklilerinin
haklarının elinden alınması ve emeklilik şartlarının gelecekte daha kötüleşeceği ve SGK'nı üzerine ek yük ve sosyal güvenlik
açıkları vereceklerini unutmayın.
Bu kurumların sandıkları kendi aktüeryal dengeleri içinde varlıklarını
sürdürmeleri çok daha sağlıklıdır.
Zorlamak, kanun zoru ile yaptırmak vb.
yaklaşımlar genelde insanlarda ters tepkilere
neden olur, sürekli farklı fikirlerin veya alternatif fikirleri kötü olarak
kabul etmek ve dinlemeden reddetmek iyi bir iletişim
tarzı değildir.
Bu iletişim biçimi
sağlıklı ve huzurlu bir ortam yaratmaz, tam
tersi çatışmayı körükler.
Halbuki insanların emeklilikleri konusu
uzun vadeli ve değiştirilmeyen
planlar ve programlar geliştirmek önemlidir. Kişilerin emeklilik hakkı ve bu hakkı hayatlarında bir kez kullanacak olmaları
çok önemli bir husustur.
Bu sebeple daha olumlu bakış, daha açık biçimde tartışılabilen bir ortam, hemen karşılıklı suçlama modu yerine uzmanlığa ve
karşıdakinin fikirlerine saygılı duyan bir
yaklaşım ve aynı zamanda mütevazı bir tavrı, her
zaman iyidir.
Bir söz hatırlıyorum emeklilik ile ilgili
kitaplarından birisinin girişinde;
“Soru: Cehennemin en sıcak köşesinde kimler bulunur?
Cevap: İnsanların
emeklilik birikimlerinin azalmasına neden olanlar.”
Saygı ve Sevgilerimle, 29 Ekim Cumhuriyet
Bayramı Kutlu olsun (*)
Erman Dinçel
24 Ekim 2018, İstanbul
(*)
Türküm, doğruyum, çalışkanım ve Ne mutlu Türküm Diyene.
Yorumlar
Yorum Gönder